onsdag 3 mars 2010

Tips för trevligare trång tågresa!

Öppet brev till Skånetrafiken och SJ:

Hej!

I dessa tider av hög andel singlar i vårt samhälle och den frekvent förekommande vagnsbristen på diverse tågresor, vill jag dela med mig av ett seriöst tips på hur ni skulle kunna göra resandet med tåg lite trevligare, trots att det är så trångt.

Precis som det finns en Tyst kupé föreslår jag en Singelkupé där man som singel skulle få trängas med "likasinnade". Jag har testat idén på mina kollegor, varav en genast erkände att han skulle vara den förste att avsäga sig sin tjänstebil den dagen Singelkupén införs på alla tåg! Tyvärr skulle han dock inte bli insläppt, då han är gift, men det tyder ändå på ett stort intresse för den här idén.

Eventuellt skulle man kunna reservera ett par av platserna i Singelkupén till de som bara ska resa en hållplats, där det skulle vara lämpligt att uppmuntra resenärerna till så kallad "speed-dejting".

För de lite djärvare resenärerna skulle man kunna vidareutvecklas konceptet och införa det även på nattågsresorna; där att "åka på blinddejt" skulle få en helt ny innebörd. Redan idag väljer man ju vid bokandet av nattågsresor om man vill ligga med bara tjejer, bara killar eller en mix och om man vill ligga överst, underst eller i mitten, så varför inte också erbjuda möjligheten att välja om man vill ligga med singlar, sambos eller gifta också?

Jag är övertygad om att detta skulle göra tågresandet till en av dagens, eller rent av dygnets, höjdpunkter för en väldigt stor del av era resenärer, så jag hoppas att ni tar till er mina tips.

Med vänliga hälsningar,
Anna

4 kommentarer:

  1. Intressant och rolig idé! Rickard O

    SvaraRadera
  2. Mmm trist att ingen av dem har svarat bara...

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig ide, jag skulle genast åka tåg :)

    SvaraRadera
  4. kul! då skulle vi va minst två & är du en anonym kille, hade det varit fullt tillräckligt enligt mig ;)

    SvaraRadera