lördag 14 november 2009

Fredagkväll på Formtoppen - Standup istället för stepup

Var det egentligen så smart att starta en ny standupklubb just fredagen den trettonde, på ett gym och med inte mindre än två utlänningar i lineupen i självaste Vellinge kommun? Detta datum brukar ju betyda otur, men det var bara otur för de som inte var där, som Eric Andersson, en av kvällens briljanta komiker, uttryckte sig efteråt.

I och för sig, om det är någonstans det borde vara ok att köra standup på ett gym så är det väl just i denna kommun, där "friheten är större". Som en service för sina medlemmar tog gymmet inte något betalt av de 120 bokade deltagarna, men om någon inte dök upp väntade en 70kr-bötesavgift, precis som på ett vanligt pass. Men för övrigt var detta inget vanligt pass.

Som före detta instruktör på Formtoppen var det ett för mig helt nytt bemötande jag mötte i den stora salen när jag klev upp på scenen i rollen som kvällens konferencier, och att publiken skrattade redan innan mitt första skämt gjorde det lätt att trivas. Stämningen var på topp hela kvällen och kanske bidrog mina inledande ord om att man ofta måste ha en viss intelligens för att fatta humor till att skrämma publiken att skratta lite extra, rädda för att annars verka dumma. Att publiken var ett vältränat gäng rådde det inget tvivel om, det skrattades mer och längre än vad någon av oss komiker kunnat drömma om.

Foto: Rickard Omfors
Publik och pilatesbollar, så hette de enligt Mats som gjort research på hemsidan.

Med badtofflorna framför höll sig Näsetborna borta från scenen, i enlighet med reglerna vid bryggan i Falsterbo.


Jörund Larsen, kvällens blekaste, sexigaste, roligaste och ende norrman!


Mats Andersson, kvällens grymmaste publiksnackare som dessutom släppte loss rejält framför kameran, och det inte bara till fotografens förtjusning.


Khalid Geire, kvällens headline, imponerade som vanligt med läcker dans, enorm humor och...

...kvällen till ära även en härlig improvisation av bodybuildare!


Jörund tackades av först och placerades sedan vid utgången för att fylla "komikerkollekten" med hotet "50kr eller en kyss". Det blev en hel del kyssar... Och cash!

Resten av gänget: jag, Ludvig Samuelsson, Björn Tennfors, Khalid Geire, Nicklas Perslow, Eric Andersson och Mats Andersson.

Ett stort tack till alla som kom, skämtade och skrattade! Jag hoppas snart kunna hälsa er välkomna igen till NÄCK - Näsets Comedy Klubb!

Ett extra tack till mina föräldrar som blivit medlemmar bara för att få komma dit. Ni är fantastiska...som betalar 100kr var för att se mig skämma ut er offentligt! Tack även till min bror och hans kära brandmanskollegor som bidrog till showen på sitt sätt... Och till intiativtagaren Per Christiansson på Formtoppen!

1 kommentar:

  1. Mycket roligt skrivit med glimten i ögat. Roligt att du ville använda dig av mina bilder. Hoppas att alla får komma tillbaka snart!

    SvaraRadera