tisdag 22 september 2009

Bortamatcher bra men "himma" bäst

Jag stressade hela vägen från kontoret till Swedbank stadion. På vägen hann jag tänka att någon borde uppfinna en dekal man kan ha i pannan i stil mer "Ur väg människa, jag är på väg till MATCHEN". Folk omkring en verkar nämligen alltid ovanligt tröga just när man är sen till en match. Framförallt sinkas man ofta av bekanta som inte har en aning om ens vad det är för match, vilket man då måste förklara för dem och slösa värdefulla sekunder på. En dekal hade kanske kunnat få dessa tyvärr lyckligt ovetande själar att i alla fall förstå att de borde veta vad det är för match och skämmas lite just för att de inte vet. Istället får de oss normala människor att skämmas för att vi är stressade på vägen dit, som om det gällde liv och död.

Innan matchen höll jag på att ångra att jag tagit med min småländske vän FB, när han plötsligt frågade om det var Ängelholm vi skulle möta... Herregud, finns det ens ett fotbollslag i Ängelholm liksom? Han räddade sig dock genom att berätta om den kvinna han mött innan matchen som frågat om det var Eslöv vi skulle möta. Det var faktiskt ännu värre...

Nöjet blev sen knappast mindre av att jag hade sällskap av FB eftersom han alltid höjer underhållningsvärdet med sina kommentarer och upptåg. Tyvärr, för hans del, fick han dock inte sett något av målen igår, eftersom han under två av dem hade fullt upp med att vinka till min mamma som satt tvärs över planen och inte såg honom eftersom hon till skillnad från honom var där för att titta på matchen... De andra tre målen missade han pga att han då SMSade min mamma för att få henne att vinka tillbaka, vilket hon till hans förtret inte gjorde eftersom hon inte visste vem smsen kom ifrån och vart hon skulle vinka.

Förra hemmamatchen hade jag och FB platser på sektionen som missvisande benämns "Sjungande sitt". Missvisande eftersom folk står och skriker där istället för att sitta och sjunga. Jag minns hur besviken FB var efter den matchen och hur han yttrade "Jag fattar inte hur folk kan betala för att sittplatser när de står upp i 90min. Det hade aldrig jag gjort..." Men det var precis vad han hade gjort då. Igår klagade dock inte ens smålänningen på prisvärdheten. Biljetterna var nämligen gratis. FB "betalade" tillbaka med att sjunga med i de skånska texterna så gott han kunde, vilket inte var särskilt gott. Vissa sjunger högre än bra och hans egna ord om att han är kung på Singstar ifrågasätts kraftigt efter denna lilla men höga "insats"... Hans insats som måltavla på stadion uppskattades desto mer:


Bortamatcher brukar vara bra, men den här "himma" var det bästa på länge!

2 kommentarer:

  1. Men ojdå, nu sken okunnigheten igenom!
    "Finns det ens ett fotbollslag i Ängelholm?"
    Just nu är Ängelholm tre poäng från allsvenskt kval så om du inte ser upp står du där nästa år och deppar efter en derbyförlust. Mot Ängelholm!

    Sagt med en enorm glimt i ögat. :)

    SvaraRadera
  2. haha... Oooopps. =)
    Vad "låtsas man inte veta" för att få lite kommentarer i bloggen?

    SvaraRadera