onsdag 18 mars 2009

Slipshuliganer & schackboxning

Slipshuliganer och schackboxning är två fenomen som roat mig i tidningarna de senaste dagarna. Inte för att huliganer är kul, men iklädda slips får dessa HV-supportrar på sittplats mig att fundera. Är de frustrerade kontorsnissar som vill visa att de också har en tuff sida? Eller är de vanliga huliganer som klätt upp sig för att ge sken av en mer proper sida än vi är vana vid?

På samma sätt får schackboxning, där man precis som det låter varvar schack med boxning, mig att undra. Domineras sporten av vältränade boxare som är trötta på att bli tagna för idioter och som genom schackdragen vill bevisa sin intelligens? Eller är majoriteten av utövarna schackspelare som tröttnat på töntstämpeln och som vill visa att de kan slåss med annat än bönder och damer?

Själv är jag något så motsägelsefullt som en standupekonom och självklart funderar jag över om det är den tråkiga civilekonomen i mig som har behov av standupen för att verka lite roligare eller om det är clownen i mig som genom ekonomrollen vill framstå mer seriös? Jag vet inte. Oavsett vilket är det kul med kontraster och människor som aldrig slutar att förvåna. Bli inte förvånade om jag dyker upp som slipshuligan på Swedbank stadion om några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar