söndag 14 juni 2009

Borta bra, men hemresan eller Herbert kunde varit bäst

Givande gig i Göteborg i fredags. Lärde mig bland annat att om man känner sig hemma på Skånegatan, där jag råkade bo, så är man antingen skåning eller kriminell, eftersom Göteborgs största arrest ligger där. Jag bredde genast på dialekten lite och funderade på om gatan fått sitt namn innan eller efter arresten flyttat dit...

Giget kunde ha varit en dröm som gått i uppfyllelse. Stället visade nämligen Sveriges VM-kvalmatch mot Malta i repris och jag trodde ett tag att jag därmed skulle få uppträda samtidigt som Zlatan. Nu är det i och för sig ingen dröm jag haft, eftersom det är så osannolikt att en standupare skulle uppträda samtidigt som en fotbollsspelare, men om jag hade haft den drömmen så hade den kunnat bli verklig på TICK Comedy Klubb. Tyvärr stängde de av TVn så inte ens den obefintliga drömmen fick bli verklighet. Jag kompenserade det med att köra mitt Zlatanmaterial, vilket uppskattades av alla utom en norrman som inte gillade vad Z sagt om den norske spelaren John Carew och en apelsin. Men då vet han nog inte vad som sagts om vänsterbackar...

Hemvägen kunde blivit det bästa med resan, om jag hade stannat till i Båstad där U21-landslaget laddar upp inför EM. Men då jag saknade personlig inbjudan och inte vill bli klassad som stalker, satt jag kvar i den tysta kupén. På en station stormade två kraftigt berusade män in och när någon påpekade för dem var de befann sig, skrek den ena: "Va, är det här den tyska avdelningen?"

Lördagskvällen tillbringades på stammis-stället Grappa på Lilla torg, där jag nöjt konstaterade att snart alla bartendrarna lärt sig vad en "Christer Pettersson" är. Nästa steg blir att införa förkortningen CP, som passar av flera anledningar. Min vän M tyckte tex att jag var just det när han hörde vad drinken innehåller...

Bättrade på brännan i Höllviken idag när den urgullige grannen plötsligt kom förbi och frågade om jag ville bada i hans nya pool. Det hade också kunnat vara en dröm som blev verklighet om han inte hade hetat Herbert, varit 4 år och hans pool lika stor som ett badkar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar