onsdag 29 april 2009

Hur man inleder ett "jobbigt" möte

Idag var jag på en av våra fabriker för att hålla i ett informationsmöte. Förändringen som skulle presenteras är en känslig fråga för många där och jag visste att stämningen skulle bli väldigt tryckt. Vanligtvis brukar jag försöka få med något inslag av humor, eller Zlatan, i mina presentationer, men idag var det inte läge för det.

När jag kom in i det rymliga fikarummet satt där redan ett fyrtiotal ur personalen och det blev genast knäpptyst. Osäker på var jag skulle stå för att alla skulle se, frågade jag hastigt och utan att tänka mig för: "Var vill ni ha mig?" I samma sekund som jag hade formulerat orden insåg jag vad det inbjöd till för svar, och från en man i hörnet kom ett alternativ: "Ja, helst på bordet..." Fniss från flera håll i lokalen. Jag kontrade snabbt med "Å nä, då får vi allt lära känna varandra lite bättre först". Den tryckta stämningen hade lättat lite och mötet kunde öppnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar