tisdag 7 april 2009

Tack för turen, Gunvald!


















En sak som Stockholmarna ska ha cred för är deras känsla för detaljer. Som tex att man har förarens namn tydligt utmärkt på tunnelbanans tåg. Tänk vilken yrkesstolthet att få komma till jobbet och köra sitt tåg. Det ger dessutom oss passagerare en ökad trygghet att veta vem det är vi åker med och framförallt en ökad valfrihet att kunna välja vem vi åker med. Tunnelbaneåkande är ju ingen attraktion i sig, men det kan bli mer än bara en transportsträcka om man vill.
Igår åkte jag med Gunvald. Ja, jag vet att det inte var Gunvald Larsson som körde, men det kändes som det. Han körde sådär busigt fort, men ändå kontrollerat och lite lugnare i kurvorna. Jag kände mig hela tiden trygg med en klart erfaren man bakom spakarna.
Tillbakaresan senare på kvällen var inte alls lika behaglig, då fick jag åka med Hegart. Det var ryckigt, nervöst och det märktes att han var lika mesig som sitt namn. Visst, han kanske är ny på jobbet och det är vi ju alla någon gång, men nästa gång Hegart dyker upp vid perrongen så kommer jag vänta på tåget efter.
I Skåne pågår debatten nu om vad de nya pågatågen ska heta. Jag röstar för Zlatan, det skulle göra mitt pendlande betydligt trevligare!

2 kommentarer:

  1. Ja röstar väl kanske mer på Peps, eller Edvard eller Hasse. nått yberskånskt som liksom garanterar en trevlig färd (även om det kanske inte går precis i tid). å de får gärna va ett namn som passar bra till efternamnet "Pärsson".. Typ Jason Timbuktu Pärsson. Det tåget hade ja tatt alla gånger..

    SvaraRadera
  2. Nja, kan av arbetsrelaterade skäl tyvärr inte hålla med dig om din anonyma åsikt just vad det gäller namnet Pärsson. I så fall skulle jag nog köpt den bil som min GPS väntar på att få tillhöra!

    SvaraRadera