torsdag 23 april 2009

MFF, psykologen & jag

Är hemma sjuk idag och det är aldrig kul, men just idag är det ovanligt dåligt tijmat. Dels för att det är min sista dag som singel och dels för att mina kollegor kommer tro att jag är hemma och ältar MFFs förlust från igår. Det är jag inte. Jag är sjuk. Men när jag ändå är hemma kan jag lika gärna älta MFFs förlust från igår.

Årets "första" förlust som några medier lite väl pessimistiskt valt att kalla den. Varför förutsätter man att det ska bli fler genom att benämna den som "den första"? "Årets förlust" hade varit bättre, även om en förlust aldrig är bra. En dålig bortamatch har vi väl dock alla varit med om någon gång, och det viktiga är att undvika en upprepning. Det vore trist om spelarna blir kända för dåliga bortamatcher, på mer än en plan...

Innan gårdagskvällens bittra besvikelse på Borås Arena hann jag dock få ett glädjebesked som hette duga. Eller rättare sagt hette Sverker Bengtsson. Min väninna A ringde lyrisk och berättade att hon fått veta att hennes vän, just Sverker Bengtsson, jobbar som idrottspsykologisk rådgivare åt MFF. Det visste jag redan. Men vad jag inte visste var att hon känner Sverker. Jag kan inte fatta att hon har undanhållit mig denna information. A gottgjorde det med att berätta att hon hade nämnt sin fanatiska fotbollsfreak till vän (dvs mig) för honom och på det hade han genast svarat att han har tystnadsplikt. Det har jag full förståelse för och jag skulle aldrig komma på tanken att missbruka hans position för att be honom berätta för mig om dem, däremot kanske han kan berätta för dem om mig?

Vi är många som noterat Pärmen som plockas fram, framförallt i landslagssammanhang, när spelare ska bytas in. Igår plockade även Rolle fram Pärmen och spekulationerna om vad där stod startade direkt. Själv spekulerade jag mer i vad där skulle kunna stå om Sverker Bengtsson får bestämma dessa antagligen kärnfullt konstruerade och individuellt anpassade budskap för att maximera spelarnas prestationer. Enligt en vän sägs Zlatan ha avslöjat att det stått "Gör ett snyggt mål" i Pärmen efter någon match där han som vanligt gjort ett snyggt mål. Mitt förslag till Sverker är att till de unga anfallarna som vill bli lika bra som Zlatan, helt enkelt skriva: "Gör som Zlatan, skaffa er en betydligt äldre flickvän med ett efternamn på fem bokstäver som börjar på S." Han, om någon, bör kunna intala dem att det är vägen till framgång. Till de spelare som hållt på ett tag men ändå inte hittat rätt kan följande tips passa bättre: "Testa nåt nytt, byt flickvän. Brunetter betyder tur." Kanske finns där någon skrockfull som går på det? De äldsta spelarna som sjunger på sista refrängen och eventuellt gör något inhopp behöver dock en annan typ av motivation "Skaffa en yngre tjej som vill ha dig, för nästa år kommer inte MFF vilja det."
Sverker, jag hoppas att du är en sån som googlar dig själv, hamnar här och tar till dig mina tips. Hör gärna av dig om du vill ha fler!

P.s. Gårdagens pudding blev Elfsborgs Denni Avdic, som dessutom enligt "Det visste ni inte om mig"-info på klubbens hemsida tydligen är grym på att baka. Och det stämmer faktiskt; det visste jag inte! För övrigt är jag mycket imponerad över i princip hela Elfsborgs laguppställning; att få till och med ett varumärke som Ellos att framstå sexigt är inte illa!

2 kommentarer:

  1. Tycker du ska satsa på Agon. Han ser kanske inte så mycket ut (än), men han e en riktig liten måltjuv, vilket han tydligt visade mot Örgryte. Han hade MINST speltid, gjorde flest mål, å, i min åsikt, hade Flest chanser.

    I min erfarenhet har en äldre, sexig brunett medfört ett Oerhört självförtroende i ALLA livssituationer. Snälla Swanen- gör oss ALLA en tjänst å näta Agon. Om den lille kaxige grabben dessutom får Självförtroende (med stort S...) kommer han lätt kunna bli Sveriges Messi. Dessutom kan INGEN uttala hans efternamn, men Agon Swane funkar bättre än Zlatan Ibrahimovic att uttala, t.o.m. på internationell niveau (tro mig- har bott utomlands, talar nästan 7 språk flytande, å Agon Swane funkar på ALLA sätt och vis ;)

    SvaraRadera
  2. Agon låter intressant. Men frågan är inte hur Agon Swane låter utan hur Anna Mehmeti låter... ;)

    SvaraRadera