måndag 6 april 2009

Valet av en kändis

Gjorde en av vissa mindre uppskattad jurydebut idag i BungyComedy, en nybörjartävling i standupcomedy där jag själv en gång var med. Just ikväll hade Boulevardteatern på Söder förärats med ett par "äkta kändisar"; Katrin Zytomierska och Josefin Crafoord.

Tillsammans med två andra komiker bildade jag en jury och vi var helt överens om våra val, där den ena finalisten råkade bli en av kändisarna. Efteråt började jag fundera på om det verkligen var så att vi bara råkade välja just henne? Kan vi undermedvetet ha låtit det faktum att hon är en känd bloggerska, som dessutom är känd för att inte dra sig för snacka skit om folk, påverka oss? Kan publiken ha resonerat på samma sätt, rädda för att bli utpekade som folk utan humor i hennes blogg skrattade de kanske lite högre åt hennes skämt? Var vi alla lika rädda för att bli indragna i denna blogg och för att bli kända som "de okända som blev kända av att bli uthängda i en kändisblogg"?

Det är knappast troligt att så var fallet för oss i juryn, eftersom ingen visste att det var just vi som var juryn. Så mitt val baserades nog helt efter humornivån trots allt. Jag erkänner att jag är lite besviken över att inte ha fått några mutförslag från de manliga deltagarna, men jag tröstar mig med att de förhoppningsvis inte visste vem det var de skulle muta. Dock vet jag inte vad mina manliga jurykollegor eventuellt fick för erbjudanden som kan ha gjort att de föredrog just denna kvinnas humor, om det inte var just hennes humor de föredrog, men man kan ju spekulera i det med tanke på vad vi fick veta att vissa måste göra för att få jobb på Tv3...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar