fredag 10 april 2009

När jag mötte Zlatan

I dagens fotbollsbilaga till Expressen berättar sju serie A-målvakter om sina möten med Inters målkung. Här följer min historia om när jag mötte Zlatan.

Det var på ett av julloven under min studietid i Stockholm i början av 2000-talet och jag var lite på g med en kursare. Efter en perfekt förfest i Malmö gick vi vidare till Slagthuset där det var tänkt, i alla fall i min hjärna, att första kyssen skulle komma. Jag hade garderat mig och smugglat med in en massa Ferrari-bilar, killens favoritgodis, så om jag inte skulle lyckas locka till mig honom själv hade jag plan B i handväskan. Snart meddelade dock killen mig att inget kunde hända den här kvällen eftersom hans ex, som också var där skulle ställa till världens scen om hon såg honom med någon ny. Jag dumpade honom direkt efter att han dumpat mig och minglade runt ensam med min laddade handväska.

Mitt i vimlet uppenbarade sig då Martin Dahlin och Zlatan. Jag som inte bara är Zlatanist utan även fatalist, kunde inte låta bli att se det som ödet att jag med en handväska full av Ferrari-bilar befann mig på samma ställe som Zlatan. Han var vid den här tidpunkten i tidningen var och varannan vecka just för sin Ferrari; om inte för att han körde för fort så för att han körde oförsäkrad. Jag svepte en drink, pudrade näsan och placerade några rosa bilar så inbjudande jag kunde i min hand. Så stegade jag fram till de två herrarna, sträckte fram bilarna till Zlatan och sa: "Jag har hört att du gillar Ferrari". Dahlin vek sig dubbel av skratt, men Zlatan stod mållös, kanske för första gången i sitt liv. Först när jag sträckte fram handen ytterligare tog han en bil. Rädd för att just den här typen av pinsam tystnad skulle uppstå hade jag förberett en mening till, och då det här var ganska kort efter den av media väldigt uppmärksammade bojkotten som Zlatan gjort av fotbollsgalan sa jag: "Fan vad tråkig fotbollsgalan var utan dig." Då vaknade den Zlatan man är van att se och sken upp i ett leende bara han kan leverera: "Jag vet, det var det som var meningen..."

Det blev ingen fortsättning med varken Zlatan eller Handels-killen från Malmö, men jag fick en söt historia att berätta för barnbarnen en vacker dag.

2 kommentarer:

  1. Kul story! Det borde finnas en speciell blogg bara för Zlatan stories...

    SvaraRadera
  2. Kul att höra! Kan bara hålla med dig, någon borde dra igång bloggen "Zlatan storiez" eller nåt! Jag hade definitivt följt den...

    SvaraRadera